Skogsbysalongen 2013

Startsida Jörgen Platzer presenterar Konstnärspresentationer Skogsbysalongen historik Folder Affisch

Behnn Ivar


Det måste vara kul också


Behnn Edvinsson är en berättare. En iakttagande påhittare. En som gör. Konsten är ett svärd som Behnn svingar utan ängsliga sidoblickar på konst-modet för dagen. Pippi Långstrump tror jag är en tvillingsjäl. Möjligen med ett drag av Karlsson på taket.

Berättelsen handlar om äventyret. Mörkret finns därunder. Religionerna, politiken, skådespelet, humbugen, vetenskapen, skenheligheten, fan och hans moster, inget är för stort eller smått för att synliggöras.

Mejan på 70-talet. Det litterära hade varit bannlyst i den modernistiska bildkonsten. Men maj 68 hade återinfört det personliga ställningstagandets konsekvens i politisk konkretion. Berättelsen var åter möjlig. Som en pre-postmodernistisk tulipana-ros.  Om än ansatt av olika politiska småpåvar. Konst och politik har svårt att leva i harmoni. Behnn var mer intresserad av yttranderätt och demokrati än att följa olika stelbenta kulturpolitiska manifest. Det gäller fortfarande. Det demokratiska ligger självklart inte i hur verken kommer till. Det ligger i viljan att synliggöra och dela med sig. Även dela med sig av redskapen. Ett förhållningssätt som är grundläggande även för Behnn Edvinssons pedagogiska arbete. Konsten som ett sätt att förstå världen och öppna dörrar till nya områden.

Synerna som Behnn förmedlar är ofta respektlösa men det handlar om att göra sig en bild av vad som egentligen pågår. Pedagogen finns med, inte som en magister utan som en som vill dela med sig av sina syner och har förstått att vi måste dras in i historien. Konsten blir katalysatorn som får hjulen att snurra i skallen.

Medutställaren Ivar Södergren ur samma mejangeneration visar målningar som är mer som lömska fabler. Ibland likt sedelärande berättelser som tappat sin sensmoral. I förstone känns de som mycket tydliga bilder men det tydliga drar sig diskret undan och lämnar plats åt  en klurig gris eller dubbelbottnad örn. Målad med gripande vacker precision.
Ivars varelser tar ner en på jorden. De lever på förnuftets slagghögar i melankolisk välmåga. Kärleksfullt frammålade ur sina gömslen träder de fram och vittnar om landet bredvid eller strax under.
Man känner igen sig utan att riktigt veta hur. Det är förbålt likt, det är på pricken.

Det är fantastiskt att i Konstens hus, som tillkommit främst genom Behnn Edvinssons övertygande en-vishet, få visa Behnn Edvinssons konst tillsammans med en annan benådad berättare och målare med lång historia på Öland, Ivar Södergren. De bjuder på många miljoner handmålade penseldrag som tillsammans berättar en makalös historia.
För att citera Behnn Edvinsson:

Det måste vara kul också!

Jörgen Platzer


 


Produktion: Öland på Internet 2013